Olen seurannut iäkästä pariskuntaa, joka yrittää selviytyä nyky-yhteiskunnassa. Ei ole helppoa. Kännykän käyttö vielä onnistuu toiselta, mutta tietokone on jo liian monimutkainen. Lapset ovat huolehtineet siitä, että tietotekniikka on ajan tasalla, mutta tiedonhaun opettelu sen avulla ei kiinnosta, koska se on liian monimutkaista ja uudet opit unohtuvat saman tien. Niinpä ei olekaan helppo olla selvillä kodin ulkopuolisesta elämästä, kun kaikki tapahtuu nykyisin netissä.

 

On myös vaikea tottua ajatukseen, ettei juuri mitään palvelua saa nykyisin ilman ajanvarausta. Sinnikkäästi mennään terveyskeskukseen siltä varalta, että jonottamalla pääsisi sairaanhoitajan juttusille, niin kuin ennenkin. Pankkiin mennään hoitamaan asioita noin vain uskomatta, että siellä palvellaan vain ajanvarauksella. Niinpä vanhukset joutuvat tekemään monta vaivalloista reissua ennen kuin saavat asiansa hoidettua. Onneksi ruokakaupassa voi vielä käydä ilman etukäteissopimista.

 

Kuinka toivoisinkaan, että nykyajan asiakaspalvelijoilla olisi sydäntä  ja ymmärrystä opastaa lempeästi ja auttaa mahdollisimman hyvin näitä ”menneen maailman” ihmisiä, joille tavallinen arki on nykyisin niin vaivalloista!