Olen jo pidemmän aikaa harkinnut sähköpostin vaihtamista. Vanha on ollut käytössä ainakin 15 vuotta, mutta viime vuosina siihen on alkanut tulvia roskapostia suodattimista huolimatta. Kun palveluntarjoaja lisäksi vaihtui ja hinta nousi moninkertaiseksi, vaihtamispäätös olikin helppo.

Mutta mutta. Aikamoinen ruljanssi siitä seuraa, jos vaihtaa sähköpostiosoitettaan. On lukuisia paikkoja, joihin kirjaudutaan sähköpostiosoitteen avulla, ja kaikkien muistaminen ja vaihtaminen on lievästi sanottuna työlästä. Aloitin homman joitakin viikkoja sitten, ja nyt se on lähellä päätepistettään, mutta helppoa ei ole ollut. Joissakin paikoissa on ihan selkeät ohjeet, mien sp-osoite vaihdetaan, mutta toisissa ei mitään. Olen lähetellyt erinäisille tahoille viestejä osoitteen muuttumisesta. Lisäksi olen lopettanut lukuisille postituslistoille kuulumisia.

Kun nyt lasken, niin tähän mennessä olen ilmoittanut uuden osoitteen tai vaihtanut sen palvelussa itse 39 taholle. Toivottavasti olen muistanut kaikki! Tässä ovat mukana yritykset, yhdistykset, palvelut sekä ryhmät, joihin kuulun. Yhteystietolistaani en ole vielä tarkistanut, joten ystävistä ja sukulaisista vain harvat tietävät uuden osoitteeni.

Olen myös poistunut 12 postituslistalta ja kahdelle olen liittynyt takaisin uudella osoitteella. Aika näyttää, kenen mainoksia tulee ikävä.     

Onneksi aloitin homman melkein ajoissa. Muutamaa viikkoa aiemmin olisi kannattanut vielä paremmin, sillä samaan aikaan ovat olleet koulun arvostelukiireet pahimmillaan. Vanha palveluntarjoaja ilmoitti jokin aika sitten, että osoite lakkaa toimimasta 24.5., ellen maksa uutta kautta. Eilen tuli viesti, että osoite lakkaa toimimasta seitsemän vuorokauden kuluttua. Kumpaa uskoa? Pian sen näen.

Sinänsä oli erikoista, että tieto muutoksista tuli ensin vain selaimen tiedotteissa eikä sähköpostiviestinä. Olen käynyt sp:ssa selaimen kautta tosi harvoin - liian harvoin - joten sekin aiheutti ongelmia. Kun menin, oli pakko vaihtaa salasana. Kun vaihdoin, en enää päässytkään sisään. Onneksi jossakin vaiheessa vanha salasana alkoi taas toimia, ja pääsin putsaamaan vanhoja meilejä.

Tajusin nimittäin saman tien, että sähköpostin uumenissa on paljon omaa henkilöhistoriaani: vanhoja sähköposteja yli 15 vuoden ajalta. Paljon sellaista, jota haluaisinkin talteen, etten unohtaisi: ensimmäiset viestit nykyisen puolisoni kanssa, viestit jo edesmenneeltä ystävältä, merkittäviin hetkiin liittyviä viestejä... Aloitin urakan, jossa kopipeistasin ihan kaikkein merkittävimmiltä tuntuneita viestejä pitkään pötköön word-dokumenttiin. Vaikka siitä ajanpuutteen vuoksi tuli sekava, sanat ovat tallessa. Sitä harmittelen, että erään serkkuni kanssa käymääni kirjeenvaihtoa en ottanut mukaan vaan poistin (kuten tein muillekin katsotuille viesteille saman tien). Olisi ollut ehkä hyvä tallentaa ne.

Nyt on niska aivan jumissa eikä pää käänny johtuen pitkällisestä työskentelystä samassa asennossa melko epäergonomisissa olosuhteissa. Homma on kuitenkin vielä kesken. Olen käsitellyt saapuneista viesteistä noin pyolet (1000 kpl), mutta toinen puoli on jäljellä Olen kuitenkin jo vuodessa 2020. Sen lisäksi on ikivanhoja viestejä sivukansioissa, joiden sisältöä en ollenkaan muista. Siellä on ehkä hiuksianostattavia muistoja menneiltä ajoilta... Hyvä puoli on se, että tulee sähköpostin siivoamisen lisäksi muisteltua menneitä. Tulee mieleen henkilöitä, joiden kanssa en ole enää ollut yhteyksissä ja tapahtumia, jotka ovat unohtuneet. Välillä ihmetyttää se, miten kauan jostakin asiasta on, vaikka se tuntuu tapahtuneen eilen. 

Kaiken tämän jälkeen toivon, ettei minun enää ikinä tarvitse tehdä tätä hommaa uudelleen!