Eilen oli varsinainen jonotuspäivä.

Ensin näpyttelin puhelinta varttitunnin päästäkseni terveyskeskuksen puhelinjonoon. Sen jälkeen olin jonossa kuunnellen ensin rätisevää taustamusiikkia ja sitten piiiiiitkää puhelimen hälytysääntä päästäkseni hoitamaan asiani. Kun puhelimeen lopulta vastattiin, kaikki hoitui erittäin sutjakkaasti, samoin tk-käynnillä. Kannatti jonottaa.

Seuraavaksi hankkiuduin verotoimiston palvelupisteeseen, kun edellisenä päivänä puhelinpalvelussa arvioitu jonotusaika oli minulle liian pitkä. Käytössä oli vuoronumeroautomaatti, ja havaitsin, että minua ennen oli noin viisikymmentä asiakasta. Päätin odotellessa käydä lounaalla läheisessä Hesessä. Siellä seisoin jonossa noin vartin, mutta jono ei edennyt, koska myyjätär teki isoja mukaan otettavia ateriapakkauksia, kenties aiemmin tilattuja. Olisin ollut toisena jonossa, kun edessäni oleva kyllästyi ja poistui, ja minä lähdin vanavedessä. Ketään kun ei ollut palveltu pitkään aikaan.  

Palasin verotoimistoon. Enää neljäkymmentä ennen minua. Istuin odottamaan, mutta tuli kuuma ja oli huono ilma. Eräs täti kävi viran puolesta välillä huutelemassa, että verokortin voi hankkia netistäkin ja ovi suljetaan 16.30. Siihen oli aikaa tunteja eikä kukaan hievahtanutkaan, kun nyt oli sinne asti päässyt. Minä päätin lopulta jättää asiani ensi vuoden puolelle ja poistuin.

Mutta kas, Hesessä ei ollut enää jonoa ja nälkä oli kova. Menin taas sinne. Edellisen asiakkaan maksukortti ei toiminut, joten asiaa pähkäiltiin viitisen minuuttia koko henkilökunnan voimin, mutta sitten tuli minun vuoroni.

Lähtiessäni sieltä päätin käväistä kurkkaamasssa vielä verotoimistoon. Kas, siellä olikin enää kymmenen ennen minun numeroani. Jäin odottamaan. Ei kestänyt lopulta enää kovin kauan kun jo sainkin asiani hoidettua. Virkalilja oli tehokas ja nopea.   

Loppupäivän muut jonot olivat lyhyitä ja tehokkaita: taidemuseossa, kaupan kassalla, bussiin. 

On se hyvä, että osataan jonottaa. Jokaiselle tulee vuoro eikä tarvitse ruveta rettelöimään, kunhan vain ensin pääsee sinne jonoon.