Paluusuunnitelmat muuttuivat ja tarvitsin kyydin kotiin. Katsastin ensin junavaihtoehdon. Hinta 60 - 70 euroa! Sitten menin Onnibussin sivuille, sillä olen kuullut sitä kehuttavan. Sama matka 25 euroa! Johan on ero. Ostin bussilipun. (Harkitessani onnibussia pähkäilin puoli tuntia, ja parhaan vaihtoehdon liput myytiinkin loppuun. Oli tyytyminen myöhempään, mutta se osoittautuikin päiväaikatauluni huomioon ottaen hyväksi ratkaisuksi.) 

Onnibussin sivustolla kehotettiin tulemaan paikalle 15 minuuttia ennen lähtöaikaa matkatavaroiden lastaamisen vuoksi. Olin paikalla puolisen tuntia ennen, mutta en tiennyt, mistä kohtaa onnibussi lähtee. Juttelin toisen epätietoisen kanssa. Hän kertoi tulleensa jouluksi myös onnibussilla, mutta siinä oli wc ollut jäässä. Odottelimme ja odottelimme. Lähtlöaika läheni, mutta bussia ei näkynyt. Sitten yhtäkkkiä kerääntyi valtava ihmisjoukko laiturille 3. Menimme perässä. Viisi minuuttia ennen lähtöaikaa kentän reunalle ilmaantui onnibussi Tampereelta. Se jätti matkustajat kimpsuineen pois, vaihtoi numeroa ja ajoi laiturille 3. Väki tungeksi epämääräisesti. Kuljettaja huusi jotakin, josta ei saanut selvää. Lähdimme suuntaamaan matkatavaraluukkuja kohti. Ensimmäiselle luukulle päästyäni kysyin, laitetaanko sinne Kiasmaan menevät laukut. Sain kuulla, että me menevät perään. Menin sinne, mutta perä täyttyi, ja meidät ohjattiin seuraavalle luukulle. 

Kun matkalaukku (vain yksi sallittu) oli kyydissä, jonotin ovelle. Siellä tarkistettiin koodit puhelimista ja päästettiin matkustajat sisään. Nousin toiseen kerrokseen ja löysin vapaan paikan mukavan nuoren naisen vierestä. Istuimet olivat punaiset ja mukavat - tukivat selkää juuri oikealla tavalla toisin kuin vaikkapa junan penkit. Jalkatilaa ei juuri ollut, ja siksi olikin sallittu vain yksi käsimatkatavara. Bussi tuli lähes täyteen. Viimeiset neljä paikkaa täyttyivät matkan varrelta.

Kuljettaja kuulutti suomeksi ja englanniksi tietoja vuorosta, mm. että wc on jäässä tai vesi loppunut, joten toivottiin, ettei sitä käytettäisi kuin äärimmäisessä hädässä. (Suuri miinus bussille - junassa pääsee vessaan matkan aikana.) Langaton verkko ja latauspistokkeita olisi varusteena. 

Ensin sujui kaikki tosi hyvin, mutta sitten edessäni istuva mies kallisti tuolinsa minua kohti. Pitkät jalkani eivät tahtoneet mahtua enää mihinkään. Sain ne onneksi nostettua jalkatelineellä hiukan ylemmäs vuorotellen jalka kerrallaan - muuten olisi ollut iskiasvaiva varma seuraus matkasta. Nyt selkäkin kesti ihan hyvin.

Autossa oli matkan aikana pimeää, mutta jokaisella oli pieni lukuvalo käytettävissä. Isot valot syttyivät vain pysähdyttäessä. Matkan varrelta tuli peräkkäisille vapaille paikoille pariskunta, joka keskusteli koko ajan arkiasioistaan keskenään. Siihen asti oli ollut ihan hiljaista, mutta sitten saimme kuulla, mitä kummankin jääkaapissa oletettavasti olisi ja mistä kaupasta kannattaisi hakea syötävää. Monenlaisia päätelmiä ennätin siinä matkan aikana heidän suhteestaan tehdä, kun niin tarjoilivat asioitaan kaiken kansan kuunneltavaksi. Onnenpekkoja ne, oilla oli korvanappikuulokkeet mukana. He saattoivat keskittyä elokuvan katseluun tai musiikin kuuunteluun. 

Matkaan oli päästy kymmenen minuuttia aikataulusta myöhässä, ja saman verran oltiin myöhässä Helsinkiin saavuttaessa. Se ei paljon haitannut. Matka kesti saman verran kuin junamatka lyhimmillään, juna kun kiertää Tampereen kautta ja bussi kulkee suoraan. Vaikka matkustajia oli paljon, matka sujui rauhallisesti ja mukavasti. Istuimet olivat hyvät, ja pimennetyssä bussissa olisi ollut mahdollisuus vaikka nukkua koko matkan ajan. Minä sain luettua yhden aikakauslehden sekä Padiltani päivän Hesarin.

Matka oli oikein myönteinen kokemus. Ehkä muina aikoina ei ole niin tarkasti joka istuin täynnä kuin näin joulun aikaan. Varmaan matkustan toisenkin kerran onnibussilla. Nyt myös ymmärrän, miksi VR on lisännyt huomattavasti SuperSäästötarjouksiaan  (sama matka 25 e eli onnibussin hinta). Harmittaa, että ostin uuden VR:n sarjalipun, jolla matka maksaa 50,50 e. Hintakilpailu alkoi toden teolla vasta sen jälkeen. Sarjalippu on huomattavasti edullisempi kuin samana päivänä ostettu peruslippu, mutta onnibussin hinta on puolet siitä.

 

PS Toki ymmärrän, että onnibussi noukkii rusinat pullasta ajamalla suosittuja reittejä täysillä autoilla, kun taas muut liikennäitsijät joutuvat ajamaan kannattamattomiakin vuoroja maaseudulla. Kuinka voitaisiin taata hyvä ja edullinen bussiliikenneverkosto myös haja-asutusalueille?