Kovasti hämästyttää apulaisoikeuskanslerin antama huomautus rehtorille, joka antoi koulussa tupakoineille oppilaille tehtäväksi tutustua  tupakan vaaroihin kirjallisen aineiston avulla perinteisen jälki-istunnon sijaan. Kävi myös selväksi, että opettaja ei saa tutkia oppilaan laukkua, vaikka epäilisi siellä olevan vaarallisia esineitä tai muuta kiellettyä. Opettaja ei myöskään saa laittaa oppilasta siivoamaan jälkiään, jos tämä on tahallaan sotkenut tai rikkonut paikkoja. Eikä opettaja kuulemma saa puuttua koulumatkalla tapahtuvaan kiusaamiseen. Omituista!

Minä olen kyllä aivan eri tavalla tulkinnut lakia tai ollut täysin tietämätön tällaisista uusista määräyksistä tai tulkinnoista. Kurkistaisin oppilaan reppuun, jos joku väittäisi, että siellä on vaikka puukko. Olen laittanut oppilaan kumittamaan rumia kuvia tai sanoja, jos hän on sellaisilla uskaltanut  pulpettiaan koristella. Tai olen laittanut teippaamaan kaverin vihkon, jos oppilas on siitä repinyt sivuja. Olen myös puuttunut bussipysäkillä tapahtuneeseen kiusaamiseen. Oppilaiden väittäessä, ettei opettajalla ole lupaa puuttua, olen ilmeisesti siteerannut vanhaa lakia, jonka mukaan koulumatka kuuluu koulupäivään. Olen myös olettanut ja toivonut, että kuka tahansa sivullinen aikuinen ihminen, joka näkee kiusaamista kadulla, bussissa tai missä tahansa, puuttuisi siihen. On kamalaa, jos vaikkapa pieni lapsi joutuu kiusaamisen kohteeksi ja paikalla olevat aikuiset kääntävät hänelle selkänsä eikä kukaan auta. Nyt opettajilta, joilla mahdolisesti on erityistä herkkyyttä ja ammattitaitoa huomata kiusaaminen,  on kielletty puuttumisoikeus!

Siihen toki on joutunut tottumaan, että jos oppilasta moittii pahasta teosta, vanhemmat saattavat ottaa yhteyttä rehtoriin ja syyttää opettajaa. Jotkut ottavat heti yhteyttä lääninhallitukseen tai opetusministeriöön. Jotkut uhkailevat julkisuudella.

Olisi ihanaa, jos voisi töissä keskittyä vain opettamiseen. Sekin olisi ihanaa, jos voisi jättää koko tämän ylikuormitetun, kiireisen homman ja tehdä jotakin muuta, mikä mahtuisi 40 tunnin työviikkoon ja vapauttaisi illat ja viikonloput omalle elämälle. JOtakin, missä terveen järjen käyttö ei ole kielletty...