Kävin muutama viikko sitten Redissä, Kalasataman uudessa kauppakeskuksessa. Sitä on moitittu sekavaksi, ja johtajakin vaihdettiin huonon alun vuoksi. Päätin ottaa itse selvää siitä, millainen se on, ettei tarvitse uskoa kuulopuheisiin.

Menin metrolla Kalasataman asemalle. Sitä kautta kai Rediin toivotaan ihmisten tulevan. Ensimmäinen ongelma oli se, mihin päin pitäisi lähteä. Mitään opastetta en nähnyt. Huomasin liukuportaat, mutta niissä opastettiin BB-taloon, johon en ollut menossa. Päätin seurata samasta metrosta tullutta miestä, joka lähti kierreportaita alas. 

Kas, portaat veivät suoraan kauppakeskukseen. Katselin, löytyisikö mitään opastetta, karttaa tai valotaulua, josta voisi paikallistaa oman sijaintinsa ja katsoa, mitä liikkeitä missäkin päin olisi. Sellaista ei löytynyt. Niinpä lähdin kiertelemään ympäri. Olin etukäteen ottanut selvää, mitä liikkeitä siellä pitäisi olla. Samojahan ne pääasiassa ovat kuin kaikissa muissakin kauppakeskuksissa. Muutamaan olisi ollut asiaa.

Kävelin päämäärättömästi ympäri, kunnes tulin takaisin samaan paikkaan, josta lähdin. Päättelin, että kyseinen kerros ei ollut ainoa, koska en ollut löytänyt yhtäkään niistä liikkeistä, joihin olin ajatellut mennä asioimaan. Löysin alaspäin menevät liukuportaat ja siirryin alempaan kerrokseen. Samanlaista haahuilua harrastin sielläkin. Sitten löysin hissinoven, jonka vieressä oli A4-kokonen kaavio kauppakeskuksen kerroksista. Joitakin liikkeiden nimiäkin siinä oli, mutta niin pienellä, etten saanut niistä selvää. Sen ymmärsin, että alempana oli vielä ainakin yksi kerros kierreltävänä. Etsin siis taas liukuportaat ja laskeuduin alemmas. Viimein löytyi pari liikettä, joista olin ollut kiinnostunut. En tosin löytänyt mitään ostettavaa. 

Oikeastaan ainoa iloinen asia tässä tutustumiskäynnissä oli se, että satuin huomaamaan Telian myymälän, ja minulla oli sinnekin asiaa, jota en ollut saanut hoidettua kuukausiin, vaikka oli ollut tarkoitus. Menin siis sisään jonottelemaan vuoroani. Kun se tuli, asiani hoitui erittäin ystävällisesti ja miellyttävästi. Ei siis ollut turha tuo Kalasatamassa käynti sittenkään. Sen kuitenkin tajusin, ettei minun kannata toiste sinne mennä, sillä aika menee hukkaan etsiskellessä, eikä mistään löydy tietoa siitä, mitä liikkeitä on missäkin. En myöskään asu sillä suunnalla, joten voin helpommin ja tehokkaammin käydä muissa kauppakeskuksissa. 

Ideana Redin suunnittelijalla on kuulemma ollut keskieurooppalainen kylä, jossa on kauppoja vieri vieressä. Hän ehkä unohti, että kylä on yleensä syntynyt kirkon ympärille ja että keskusaukiolla on aina suihkulähde. Molemmat puuttuivat tästä modernista virityksestä. Suosittelisin myös ottamaan mallia vaikkapa Sellosta, jossa on selkeä kosketusnäyttöinen valotaulu, johon voi laittaa etsimänsä kohteen, ja se osoittaa reitin, miten sinne pääsee. Voi myös hakea liikkeen sijaintia sen nimellä tai katsoa eri kerrosten pohjapiirroksia. 

Ai niin, olihan siellä yksi iso opastekyltti. Toiseen suuntaan luki Redi ja toiseen Sköne. Olisikohan siellä ollut jokin ihan muu osa vielä, Sköneksi kutsuttu, jossa olisi ollut muuta nähtävää? Jäi arvoitukseksi. 

Pois pääsin menemällä hissiin, jossa oli opaste metroon. Siitä eteenpäin kotimatka sujui sitten ihan mallikkaasti hsl-sovelluksen opastamana. 

Noin viikkoa vierailuni jälkeen luin lehdestä, että Kalasataman opasteita aiotaan parantaa. Jo oli aikakin! En kuitenkaan aio enää mennä niitä testaamaan. Jos haluan uuteen kauppakeskukseen, jaksan odottaa Triplan aukeamista Pasilaan. Kaikkein mieluiten asioisin kuitenkin pienissä erillisissä kivijalkamyymälöissä kaupungin keskustassa tai oman kodin lähellä. Mitä järkeä on suurissa kaukana olevissa kauppakeskuksissa, joissa on jokaisessa samat liikkeet? Toki talvella ei tarvitse välittää loskasta vaan voi asioida kuivin jaloin ja kesällä nauttia ilmastoinnista. Vanhukset ja liikuntarajoitteiset varmaan arvostavat myös esteettömyyttä. Paras vaihtoehto lienee kuitenkin välttää turhaa shoppailua ja pysyä kaukana kaikenlaisista kauppakeskuksista.