Isä oli joutunut toissayönä sairaalaan. Hän oli kaatunut kotona ja lyönyt päänsä. Mitään muuta ei ole tiedossa. Kotisairaanhoitajat saivat turvapalvelulta tiedon, mihin sairaalaan ja mille osastolle isä on viety, ja me saimme tiedon heiltä. Isän voinnista ei ole mitään tietoa, koska sairaalan puhelimet ovat rikkoutuneet ukkosmyrskyssä kolme päivää sitten. "Verkko varattu" on ainoa vastaus kaikkiin soittoyrityksiin. 

Yritettyäni soittaa koko päivän saadakseni tietää, onko isä tajuissaan, mihin häntä on sattunut jne. Lopulta keksin katsoa kaupungin nettisivuilta. Etusivulla oli pieni uutinen toisten joukossa: terveyskeskussairaalan puhelimissa häiriöitä ukkosen vuoksi. Vikaa korjataan parhaillaan (29.7.) Siinä siis syy. Ihmettelen kuitenkin kovasti, voiko olla niin, että sairaalalla ei ole mitään varajärjestelmää (prepaid-liittymällinen kännykkä + numero nettisivulle), jolla huolestuneet omaiset saisivat tietoa läheisistään. Tai eikö sairaalasta voitaisi soittaa lähiomaisille (lähimmästä toimivasta kaupungin puhelimesta) edes yksi tilannetiedotus: omaisenne on täällä, diagnoosi se ja se, hoidamme mahdollisimman hyvin? 

Kolmensadan kilometrin päästä on vaikea lähteä paikan päälle katsomaan tilannetta. Äiti on kotona huolesta sekaisin, mutta hänkään ei kykene itsenäisesti lähtemään sairaalaan käymäään. Lähinnä asuva veli on itse sairaana. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Soitin kotihoitoon ja kysyin, voisivatko he katsoa koneeltaan potilastiedoista, miten vakavat vammat isällä on, mutta he eivät saa katsoa asiakkaidensa tietoja, jos nämä ovat sairaalassa! Kotihoidossa ei myökään tiedetty, etteivät sairaalan numerot toimi. Käsittämätöntä.

 

Puheet Suomesta tietoyhteiskuntana voi kyllä unohtaa epärealistisina haihatteluina, joihin aikanaan uskottiin. Suomi lamaantuu hyvin herkästi, ja kaikki yhteiskunnan tärkeät verkostot ovat alttiita häiriöille. Muistanpa senkin, kun muutama vuosi sitten jouduin yöllä työterveysasemalle sairastuttuani äkillisesti. Pääsin heti lääkäriin ja sain diagnoosin, mutta reseptiä piti odotella pitkään, kun koneet eivät toimineet eli potilastietojani ei saatu esille. Puistattaa ajatella, mitä tapahtuu, jos syystä tai toisesta terveydenhoitojärjestelmän tietoverkko kaatuu. Tai sähköverkko.