Olin iltapäivällä menossa Kannelmäen Prismaan, jossa en yleensä käy kuin noin kerran vuodessa. Jo ulkona kuulin oudon äänen, mutta kun kukaan ei tuntunut reagoivan, en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota. Sisällä kaupassa sen sijaan ääni oli hyvin voimakas ja tajusin, että se on hälytysmerkki. Kun osui kaiuttimen viereen (ja niitä oli tiuhassa!), ääni oli korviavihlova. Kaikki muut kuitenkin asioivat aivan normaalisti ikään kuin tilanteessa ei olisi mitään erikoista. Aikani kummasteltuani ja korvia pideltyäni etsin myyjän ja kysyin, mistä oikein oli kysymys. Hän sanoi, että oli ollut hälytys eikä sitä ollut vielä saatu kuitattua pois. Jatkoin kiertelyä, mutta kuulo oli niin kovilla, ettei ostosten tekemisestä tullut mitään. Niinpä poistuin vartin kuluttua saapumisestani. Hälytysmerkki kuului pois kävellessäni useiden satojen metrien päähän. 

Ihmettelen syvästi, miksei hälytystä otettu heti pois, kun se oli todettu aiheettomaksi. Huomasin kotona netistä, että puoliltapäivin koko kauppakeskus oli tyhjennetty ja sen jälkeen todettu, ettei hälytykseen ollut aihetta. Sitten ihmiset pääsivät takaisin ja jatkoivat ostoksiaan. Minä ja muut, jotka tulimme paikalle tuntia myöhemmin, emme tienneet, mistä oli kysymys. Vasta kun olin ovella poistumassa, tuli hiljainen, sumea kuulutus, jossa pahoiteltiin jotakin, arvatenkin hälytysääntä. Kaikista sanoista ei kuitenkaan saanut selvää, kun ne kuuluivat niin hiljaa ja päällä ujelsi hälytysmerkki. 

Joku nettikeskustelija sanoi, että Prismassa on usein turhia hälytyksiä. Luulisi, että sitä suuremmalla syyllä pitäisi tarkistaa, kuinka hälytys saadaan tarvittaessa nopeasti pois päältä. Muuten käy tositilanteessakin niin kuin tänään, että ihmiset jatkavat kaikessa rauhassa ostoksiaan ja ovat kuin eivät kuulisi mitään (muutamia lapsia ja minua lukuun ottamatta, jotka herkkäkuuloisina pitelimme korviamme), kun ovat tottuneet siihen, että aiheettomia hälytyksiä tulee tiuhaan. Luulisi myös, etteivät turhat hälytykset tee hyvää kaupan imagolle.