Olen kovasti kiitellyt ja kehunut Hesarin sisältöä, mutta kaikki muu ei sielläkään aina ihan mene niin kuin toivoisi.

Vuosi sitten olin tehnyt paperilehdenjakelun keskeytyksen kesän ajaksi, kun olimme niin paljon poissa ja luimme Hesaria verkosta. Syksyllä odotti yllätys, kun olikin tuplalaskutettu syksyn ajan sekä paperilehdellisestä että ilman paperilehteä olevasta tilauksesta.

Tänä vuonna ajattelin olla viisaampi enkä tehnyt paperitilauksen keskeytystä vaan vaihdoin kokonaan verkkotilaukseksi. No kas, eilen tuli tekstari, jossa sanottiin, etten ole maksanut laskujani ja kohta katkaistaan koko tilaus. Lähetin asiakaspalveluun sähköpostia, mutta en ennättänyt saada vastausta, kun tänään jo postilaatikko kolahti ja saapui maksuhuomautus ja viiden euron muistutusmaksu. Olin toki jo eilisiltana rientänyt nettipankkiin ihmettelemään, missä vika, kun Hesari on jo vuosia ollut automaattisessa e-laskutuksessa. Vaan sinnepä ei ollut tullut laskuja Hesarilta toukokuun jälkeen. Kuinka ne olisivat tulleet maksetuiksi? 

Närkästyneenä tartuin luuriin ja päätin heti soittaa asiakaspalveluun (maksuhuomautuksessakin luki eräpäivän kohdalla tikkukirjaimin HETI ja uhattiin perinnällä ja ties millä). Sepä ei ollutkaan helppoa, sillä: "Kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja. Palvelemme sinua niin pian kuin mahdollista." Jonotus kesti 20 minuuttia, jonka aikana naishenkilö nauhalta ennätti sanoa 25 kertaa äskeisen litanian - 48 sekunnin välein hän katkaisi ärsyttävän musiikkikappaleenalun ilmoitustaan varten. Odotellessani päätin jo, etten vaihdakaan takaisin paperitilaukseen niin kuin olin vielä viime viikolla aikonut. 

Lopulta ihan elävä asiakaspalvelija vastasi. Iloisesti hän totesi, että heillä on tapahtunut virhe, joka on eilen huomattu: ei ole lähetetty laskuja ollenkaan. Maksukehotuksetkin jo ehtivät lähteä... No voi voi. Olisin kyllä odottanut anteeksipyyntöä vähintään. Vaan ehkä hän oli jo sanonut samat selitykset sataaan tai tuhanteen kertaan tänään eikä enää jaksanut olla pahoillaan uuden asiakkaan kanssa. Viime vuonna oli eri sävellaji, kun valitin tuplalaskutuksesta.

Minulla on aiemmin ollut vuoden laskutusväli, mutta nyt laskuja tulee kuuulemma kolmen kuukauden välein. Ehkä hyvä niin, niin voi tarkkailla sitä, tuleeko niitä tosiaan ja miettiä, tarvitseeko varmasti vielä lehteä. Sen lukemiseen menee tuhottomasti aikaa joka päivä. Sisältö on kylläkin monipuolinen ja kiinnostava - enhän muuten sitä lukisi niin tarkkaan.