Hallitus on viisaudessaan päättänyt, että kaikki peruskoululaiset siirtyvät lähiopetukseen 14.5. Aika uskomaton päätös, kerralla kaikki kouluun! Ja päiväkoti-ikäiset myös. Tulee suuri hässäkkä, eikä vuoden loppuosan opetuksen suunnitelmia enää voi toteuttaa, ei ainakaan meidän koulussa. Ehkä tavallinen peruskoulun ala-aste saattaa jotenkin onnistuakin, sinakin jos koululla on paljon ylimääräisiä tyhjiä tiloja ja opettajia. Meillä ei ole, koska osa koulusta on käyttökiellossa. Osa porukasta lähtee väistötiloihin, mutta ei sielläkään ole väljää tietenkään. 

Meillä yhtenäiskoulussa on aineenopettajasysteemi oikeastaan koko koulussa. Mitä tarkoittaa meillä se, että oma opettaja opettaa koko päivän samaa ryhmää? Opettaisinko sitä luokkaa,  jonka luokanohjaaja olen? Normaalisti opetan heitä kolme tuntia viikossa. Muun ajan opetan seitsemää muuta ryhmääni. Mielelläni luokkani kanssaan toimin, ja jos saan kaksi viikkoa aikaa opettaa yhdelle ryhmälle vain omaa ainettani, niin mukavalta kuulostaa. Toisaalta ryhmässä on 24 oppilasta, eikä niin paljon väkeä saisi olla samassa tilassa. En voi kuitenkaan jakaa heitä kahteen tai useampaan ryhmään, koska ei ole ketään toista aikuista ryhmää valvomaan eikä tilaa, johon voisin heitä laittaa. Luokkatilat taas ovat niin pieniä, ettei mitenkään ole mahdollsta pitää edes metrin turvavälejä saati sitten isompia. Pulpetit ovat kiinni toisissaan. 

Ihan oma ongelmansa ovat astmaatikot, diabeetikot ja muut riskiryhmäläiset, minä ja useat oppilaat ja kollegat. Muutamalla oppilaalla on riskiryhmäläisiä perheenjäseniä myös, ja heitä huolestuttaa kouluun tulo sen vuoksi. Mitähän tämän asian suhteen tehdään? Selkeästi on ilmoitettu, että etäopetusta ei saa jatkaa. Jos olisi saanut, niin olisin mainiosti ehtinyt kaikkien ryhmien kanssa käsitellä kaikki asiat. Nyt jäävät ainakin yläkoululaisten kanssa kurssit kesken. 

Kuunneltuani A-studiossa puhuneita puolueiden edustajia huomaan olevani samaa mieltä Jussi Halla-ahon kanssa: jos lapset eivät tartuta, niin miksi he sitten eivät saa tavata isovanhempiaan? Ja  miksi mennään pykälien taakse piiloon esimerkiksi siten, ettei voitu aloittaa lähiopetusta ensin alakouluissa, jollloin yläkoulujen tilat olisivat olleet käytettävissä alakoulun ryhmien pienentämiseen, näin ainakin meillä yhtenäiskoulussa. Yläkoululaiset olisivat voineet jatkaa etäopiskelua ainakin viikon verran.

Meillä opettajilla ovat menossa vuoden kiireisimmät viikot kokeiden tekemisen ja korjaamisen sekä arviointien kanssa. Työpäivät venyvät yli kahdeksantuntisiksi viikolla, ja viikonloputkin on käytettävä kokeiden korjaamiseen. Yhtään en olisi kaivannut  ylimääräistä hässäkkää (ja sen suunnittelua) seuraaviksi viikoiksi. Hengissä pitäisi tästäkin selvitä, ja koronasta myös.