KLo 11.15

Olen iloinen siitä, että minulla on äänioikeus ja vapaus valita ehdokkaani. Olen kiitollinen suomalaisen yhteiskunnan avoimuudesta ja demokratiasta. Silti nyt ahdistaa. Vaalihuoneistot ovat jo auki, mutta minulla ei ole vieläkään valittuna ehdokasta, jota äänestää. Jos valinta tehtäisiin puheenjohtajatenttien perusteella, olisi helpompi valita, sillä useampikin puheenjohtaja onnistui mielestäni keskusteluissa ihan hyvin. Jos katsoo puolueiden mennyttä ja nykyistä toimintaa, onkin jo vaikeampaa. Pettymyksiä on tullut sieltä ja täältä.

Olen käyttänyt kolmea vaalikonetta useampaankin kertaan, mutta ne eivät ole auttaneet yhtään. Tulokset ovat ristiriitaisia - kysymyksistä riippuen tulee vastaukseksi ehdokkaita ihan puoluekentän äärilaidoilta. Eri koneista tulee eri ehdotukset. Kun sitten selaan puolueiden ohjelmia omassa kunnassani ja ehdokkaiden esittelyjä, tulen entistä epätoivoisemmaksi. Oikeastaan vain yksi puolue loistaa poissaolollaan minulle annettujen suositusten joukosta. (Se sattuu olemaan ainoa, jolla on minun kaupunginosassani ehdokas, jonka olen itsekin tavannut. Häntä voisin äänestää mutta en hänen puoluettaan.) 

Olen ollut viime vuodet liikkuva äänestäjä. Kunnallisvaaleissa olen joskus äänestänyt eri puoluetta kuin eduskuntavaaleissa. Tällä kertaa en kannata viimekertaisen kuntavaalipuolueen ajankohtaisia teeemoja. En kyllä myöskään halua antaa tukeani sellaiselle puolueelle, jota kohtaan koen syvää epäluottamusta viimeaikaisen valtakunnanpolitiikan vuoksi. Ja valitsinpa minkä tahansa puolueen, ääneni saattaakin hyödyttää jotakuta mahdotonta tyyppiä, joka on osunut samalle listalle - niin laaja ehdokasvalikoima puolueilla näyttää olevan.

Kohta pitäisi lähteä. On varmaa, että menen uurnille, mutta minkä numeron äänestyslippuun kirjoitan, sitä vieläkin kuumeisesti mietin.    

********** 

Klo 16.10

Löysin ensin vielä yhden koneen, jota en ollut kokeillut. Ihan eri puolue kärjessä kuin muissa koneissa!

Lopulta ilman vaalikoneiden apua selasin erään puolueen ehdokkaiden teemoja ja löysin kuin löysinkin minulle kelpaavan kandidaatin. En myönnä olevani kranttu tai ylimielinen. Kaipasin vain realistisia mutta täsmällisiä kantoja asioihin, joista kunta todella päättää. Viimein löytyi ehdokas, jota nyt äänestettyäni olen helpottunut ja tyytyväinen. Jos hän pääsee läpi, alan seurata hänen työskentelyään ja kannanottojaan.

Vaalikoneita ihmettelen. Eräässäkin tiedusteltiin, uskooko vastaaja maapallon ulkopuoliseen elämään! Toki kunnissa tulee eteen jos jonkinlaisia kysymyksiä, mutta tuo oli vähän liian laaja aihe pätevällekin kuntapäättäjälle! 

Vaalikahvit ja -teet on nyt juotu (valitettavasti vaalihuoneiston lähistöllä ei ollut siihen mahdollisuuksia, vaan piti tulla kotiin itse laittamaan). Illalla ruvetaan sitten odottelemaan tuloksia. Kiinnostavaa nähdä, miten pormestarivaali (jonka olisin suonut olevan erillisenä kuntavaalin ohessa!) mahdollisesti vaikuttaa puolueiden saamiin äänimääriin. Tulos saattaa yllättää puoluejohtajat. Ehkä seuraaavaksi kerraksi osataan rukata systeemiä ja erottaa pormestarivaali omaksi henkilövaalikseen.